Dīzeļgeitas izmeklēšanas komitejas ziņojums norāda uz Eiropas likumdošanas nepilnībām

Otrdien, 4. aprīlis. Šodien Eiropas Parlaments plenārsesijā Strasbūrā pēc gadu ilgušas izmeklēšanas apstiprināja “dīzeļgeitas” komitejas ziņojumu, kurā iestrādātas rekomendācijas likumdošanas uzlabošanai un uzsvērts, ka Eiropas Komisija un dalībvalstis nav darījušas pietiekami, lai novērstu krāpšanos ar pārmērīgo NOx izmešu daudzumu, kuru rada lielākā daļa dīzeļdzinēju automašīnu.

Eiropas Parlamenta deputāts Krišjānis Kariņš (ETP/Vienotība), kurš vadīja lielākās frakcijas darbu Izmeklēšanas komitejā saistībā ar krāpšanos ar emisiju mērījumiem autobūves nozarē, komentējot ziņojumu, uzsver:

“Lai efektīvi cīnītos ar izmeklēšanas komitejas konstatētajām nepilnībām dīzeļdzinēju automašīnās, ir nepieciešamas izmaiņas likumdošanā un daudz stingrāki noteikumi jaunu automašīnu pārbaudēm pirms tās nonāk Eiropas Savienības tirgū.”

Eiropas Parlamenta komisija izmeklēšanas laikā nopratināja gan auto industrijas pārstāvjus, gan Eiropas Komisijas pārstāvjus, gan nozares ekspertus. Komitejas ziņojumā norādīts, ka dalībvalstis nav pilnībā ieviesušas jau esošo likumdošanu un secināts, ka izmešu pārbaužu testi laboratorijās ir viegli apejami, tādēļ nepieciešamas pārbaudes braukšanas apstākļos.

Krišjānis Kariņš uzsver: “Neskatoties uz ļoti asām diskusijām un atsevišķu politisko spēku vēlmi pārvērst komiteju par “raganu medībām”, gala ziņojumā ir izdevies iestrādāt konstruktīvus secinājumus, lai rastu kompromisu starp industrijas attīstību un tīru gaisu Eiropas pilsētās.”

Kā zināms, 2015. gada nogalē Vācijas autobūves gigants “Volkswagen” (VW) bija spiests atzīt, ka gadiem ir aprīkojis to ražotās dīzeļdzinēju automašīnas ar programmatūrām, kas ļauj krāpties ar izmešu rādījumiem, līdz ar to tie var būtiski pārsniegt pieļaujamo normu. Komiteja savas darbības laikā konstatēja, ka arī citi autoražotāji izmanto dažādas metodes, lai apietu likumdošanā noteiktās izmešu normas.

Krišjānis Kariņš Eiropas Parlamentā strādā Rūpniecības, pētniecības un enerģētikas komitejā, Ekonomikas un monetāro lietu komitejā un Izmeklēšanas komitejā saistībā ar krāpšanos ar emisiju mērījumiem autobūves nozarē.